onsdag 13. mars 2013

Oppskrift på god Gulerotkake :O)






Gulerotkake:

4dl brunt sukker
3dl olje
Piskes godt sammen
4 egg som piskes inn et og et

5dl fin spelt (eller glutenfrit fint mel)
2ts natron
2ts bakepulver
1ts fint salt
4 ts malt kanel
siktes i bollen og røres godt sammen med

500gr. revet gulerøtter
1dl knuste walnøtter.

(Det går også fint å bruke knuste mandler. Da maler du mandler til kremen og, slik at en bruker de sammen nøttene i kake og krem :)

Ha røren i en rund form, stekes nederst i ovnen på 175 grader i 60-65 minuter

Lag gjerne denne kaken 1 eller 2 dager før den skal serveres. Den blir bare bedre for vær dag som går :)

KREM:
Skal du lage kaken som jeg har gjort, kan du dobble oppskriften på krem, slik at du har nok til å lage roser på toppen av kanen.

200gr. Philladelphia ost
50gr. smør (mykt)
2ts.vaniljesukker eller ren vaniljepulver
500gr. melis
1dl. walnøtter til pynt ellerknust til kremen. Manlene på være helt fin malt, for å kunne bruke kake sprøyte til rosene.


Jeg deler kaken i to når den er kald, eller den dagen jeg skal servere den, smører et passe lag med krem, og legger toppen på. Så smører jeg et tynt lag rundt hele kaken, så den er dekket, for så å bruke en pose med stjerne sprøyte for å få til alle rosene på toppen. Prøv deg litt frem, og få din egen vri på den. Kaken er innponerende god og vakker. Gøy å sette på bordet :)
Lykke til ;O)



♥ ♥ ♥

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en hilsen, eller spørsmål om maten jeg legger ut på bloggen. Tilbakemelding på det jeg gjør og kansje på det du selv har prøvd ;O)
Alltid hyggelig med en hilsen. ;O)