mandag 5. november 2012

Glutenfritt Brød




400 g siktet fint glutenfritt mel
190 g grov glutenfritt mel
20g fint havsalt 
1 ts tørrgjær
4-5 dl kalt vann med 1 ss fiberhusk
1 ss mørk sirup

La fiberhusken få svelle litt i vannet før du begynner å blande alt sammen.Glutenfri brød deg, må eltes godt, gjerne med en maskin, slik at det ikke er noen melklumper igjen i deigen. Det skal bli en seig deig.
 Deigen skal stå på benken i 15-25 timers heving under lokk.


Etter 12-24 timer, setter jeg på ovnen på 250 grader. 
( Du tar det når det passer deg. Derfor er dette så grei måte å bake på. Se oppskrift på spelt brød HER, om du ønsker det)
Gjør deigen klar med fire løft med en liten spatell inn mot midten, Stekes i ovnen i 30 min, tar av lokket og steker vider i 15 min i 220 grader.
Tar så brødet ut, 
og legger den på en rist. 

Når dette er gjort, setter jeg en ny deg, 
slik at jeg igjen kan gjøre dette neste morgen. 
Brødet kan skjæres i skiver og legges i fryseren. 
Blir utrolig godt når du rister det i brødristeren.
Har du to former, lager du dobbel porsjon, og steker begge formene samtidig i ovnen. De passe akkurat inn i ovnen, Ultrapro formene fra Tupperware

Lykke til ;O)


2 kommentarer:

  1. Mmm, her var det mye godt:)

    Sender deg varme tanker og en lang og god klem i kveld,
    fordi du trenger det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, den varmet...ja jeg trang den i dag ♥ ♥ ♥ 

      Slett

Her kan du legge igjen en hilsen, eller spørsmål om maten jeg legger ut på bloggen. Tilbakemelding på det jeg gjør og kansje på det du selv har prøvd ;O)
Alltid hyggelig med en hilsen. ;O)